In gesprek met – Dorin van Oss
Iedere organisatie is anders en elk OR-lid heeft zijn of haar eigen vraagstukken en specifieke aandachtspunten. Zo ook Dorin van Oss, verpleegkundige op de afdeling dagbehandeling in Meander Medisch Centrum te Amersfoort. Naast haar werk als verpleegkundige is Dorin al meer dan zeven jaar actief als OR-lid van Meander, waarvan sinds twee jaar als voorzitter. In een interview met Dorin vertelt zij hoe de training van de OR en de 1-op-1 coaching van HBU Training en Advies haar hebben geholpen in haar rol als voorzitter en voor de gehele OR.
Voorzitterschap als nieuwe uitdaging
De OR is altijd gebaat bij een training of vorm van scholing. Scholing draagt namelijk bij aan de algehele professionaliteit van de OR. Maar ook op individueel vlak is scholing waardevol. Dit biedt OR-leden de mogelijkheid om te leren hoe de OR in de praktijk werkt en om zich persoonlijk verder te ontwikkelen. De stap van OR-lid naar OR-voorzitter was voor Dorin een uitdaging.
“Je komt in een andere rol te staan waarbij er nieuwe uitdagingen op je pad komen. Ieders stem moet gehoord worden. Daar wilde ik op voorbereid zijn.” Wat begon met de vraag naar cursusdagdelen voor de OR, breidde zich later uit met een persoonlijk coachingtraject.
Kortom, de start van een prettige en constructieve samenwerking.
Coaching en training van de OR
Hoe communiceer je het beste met de achterban? En welke stappen komen er kijken bij een professionaliseringsslag van de OR? Dit zijn vaak vraagstukken waar de OR voor komt te staan. Maar ook de digitalisering van onze maatschappij heeft invloed op het werk van de OR. “Er zijn momenteel zoveel meer mogelijkheden en vormen van communicatie om iedereen te benaderen. Voor ons was het belangrijk om te kijken hoe je dat het beste kunt doen. Hielke van HBU Training en Advies heeft ons hierbij geholpen.”
Tijdens de meerdaagse scholing van HBU leert de OR de fijne kneepjes van het vak. Want hoewel een ervaren OR er vaak al wat jaren op heeft zitten, kunnen zij nog wel hulp gebruiken bij het OR-werk. Met name de manier waarop contact onderhouden wordt met de bestuurder en de achterban speelt hier een grote rol. De meerdaagse scholing van HBU Training en Advies gaat vaak gepaard met een coaching- of begeleidingstraject. Op die manier krijgt de OR de ondersteuning die hij nodig heeft tijdens belangrijke momenten in de zittingsperiode. Hetzelfde traject wordt door de OR van het Meander Medisch Centrum bewandelt. “Wij werken nu al een jaar samen met Hielke, de communicatie is laagdrempelig, open en met een gezonde dosis humor. Hielke beschikt daarbij over de juiste kennis en ervaring waardoor hij altijd een oplossing of antwoord heeft op onze vragen. Zo kunnen wij ons als OR blijven ontwikkelen.”
Maar ook op persoonlijk vlak in haar rol als voorzitter heeft Dorin veel baat bij de adviezen en coaching van Hielke. “Ik kan mij blijven ontwikkelen en meer in mijn kracht gaan staan.” Het slagen van een coachingtraject zit ‘m volgens Dorin echt in de klik met de coach: “Als ik met Hielke spreek, dan begrijpt hij meteen waar ik het over heb. Hierdoor voel ik mij vrij om vragen te stellen en om hulp te vragen wanneer dat écht nodig is.”
Lange termijn succes
Een goed functionerende OR weet wat er van ze wordt verwacht en heeft de juiste competenties om hierop in te spelen. Alleen op deze manier kan de OR de belangen van werknemers het beste behartigen en de strategische doelen van de organisatie waarborgen. De OR van Meander Medisch Centrum en Dorin in haar rol als voorzitter, maken al gebruik van de kennis en handvatten die zij opdoen tijdens hun training en scholingstraject bij HBU. Hierdoor bereiken zij mooie resultaten, zoals de manieren waarop de OR contact onderhoudt met de bestuurders, zodat OR-doelen en resultaten nóg meer op elkaar aansluiten.
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden of wil je graag weten wat HBU Training & Advies voor jouw OR kan doen? Neem dan contact op, dan maken we samen een plan.