Deel 2 van luisteren kan je leren : Verdiepend luisteren op de werkvloer
Actief luisteren? Dat is voor veel organisaties een onbekend terrein. Iedereen wil gehoord worden, maar écht luisteren lijkt in onze huidige maatschappij steeds zeldzamer te worden. Des te belangrijker dat we hier wat aan doen. Maar hoe kun je beter naar elkaar luisteren in een organisatie? En wat gebeurt er als er goed geluisterd wordt?
Het verschil tussen horen, luisteren en gehoor geven
Goed luisteren is de ander belangrijker maken dan jezelf. Een goede luisteraar maakt zijn agenda leeg en gaat zo het gesprek in. Door dat te doen ontdek je wat er speelt bij de ander: alle verwachtingen, behoeften en wensen. Niet alleen creëer je hierdoor de mogelijkheid om in te spelen op de kansen die zich voordoen, je versterkt ook de vertrouwensband onderling.
Maar, let op. Er is een aanzienlijk verschil tussen horen, luisteren en gehoor geven. Horen doen we altijd, geluiden van buitenaf of geluiden die zich op de achtergrond afspelen kun je niet ‘niet’ horen. Luisteren daarentegen, vraagt om een verhoogd bewustzijn. Een mindset waarbij je actief probeert te achterhalen wat de ander nou eigenlijk zegt. Tot slot is gehoor geven een opvolging van wat er tijdens het luisteren is ontdekt. Zeg je “luister naar me” dan zeg je dus eigenlijk “geef gehoor aan mij.” Je bewust zijn van dit verschil kan al grote impact hebben. Zo wordt luisteren voor organisaties die het als plichtmatige routine zien, weer een menselijke bezigheid.
De verschillende niveaus van luisteren
Al eerder schreef ik over luisterend organiseren voor organisaties. Dit is de kunst om gehoor te geven aan dat wat medewerkers en klanten te vertellen hebben. Om als organisatie stil te staan, ruimte te maken en je te verdiepen in hetgeen wat je hoort. Ook wel verdiepend luisteren genoemd. Al met al zijn er vier verschillende niveaus die je toepast bij verdiepend luisteren:
- Open space: creëer de ruimte om te luisteren, letterlijk en figuurlijk. De ander moet zich veilig voelen om te praten en als luisteraar moet je de stilte bieden die nodig is voor de ander om te spreken.
- Open mind: creëer de ruimte in je hoofd om de ander te ontvangen. Schuif jezelf opzij en laat de ander in het gesprek de boventoon voeren.
- Open hart: luister naar de emoties achter de woorden. Emoties en stemming spelen een belangrijke rol bij verdiepend luisteren, ook wel empathisch luisteren.
- Open will: generatief luisteren. Dit is het diepste niveau van verdiepend luisteren. Met generatief luisteren hoor je eigenlijk dat wat gehoord wil worden.
Neem je de tijd en ruimte om alle vier de niveaus af te wandelen dan ontdek je de ware potentie van de ander, jezelf én de organisatie. Want door diepgaand te luisteren vind je altijd een antwoord, oplossing of kom je samen tot nieuwe inzichten.
Luisteren? Train je bewustzijn
Iedereen kan horen, maar niet iedereen kan luisteren. Luisteren is dan ook niet per se een vaardigheid, het is een stukje bewustzijn. Het vraagt namelijk om een verhoogd bewustzijn om te ontdekken wat een ander nodig heeft, of wat er bij de ander speelt. Een eerste stap naar verdiepend luisteren op de werkvloer is het implementeren van ‘luistervragen’: voel je je gehoord of dat er naar je geluisterd wordt? Op het eerste gezicht misschien een eenvoudige vraag, maar door deze te stellen worden medewerkers weer het kompas van de organisatie. En wordt verdiepend luisteren een vast onderdeel van de bedrijfsstrategie, de processen en het beleid. Het belangrijkste? Je ontdekt dat je eigenlijk nooit bent uitgeluisterd.
Wil je graag weten wat HBU Training & Advies voor jouw OR kan doen? Neem dan contact op, dan maken we samen een plan.