hielke-boersma-hbuor--96x96.png

OR maak iedereen ambassadeur

delen
delen
delen
delen
Facebook

Iedereen ambassadeur! OR-leden maak samen met je bestuurder, je collega’s tot ambassadeur voor jullie eigen werkgever. 

Als je begrijpt wat er gebeurt op feestjes, in winkels en alle andere sociale momenten die jij en je collega’s meemaken dan snap je wat je moet doen om collega’s langer te laten blijven of naar je toe te laten komen.

Veel werknemers die ik spreek zijn niet altijd direct fan of ambassadeur van of voor hun werkgever. Wat betekent dat ze geen mensen uitnodigen om bij hen te komen werken als er daartoe gelegenheid zou zijn. Eigenlijk een teleurstellende gedachte of niet. Want als alle collega’s WEL ambassadeur zouden zijn dan was het vast ook gemakkelijker mensen vast te houden en aan te trekken. 

Vraag aan jou als lezer: hoe zit dat bij jou en je collega’s?

Het is namelijk een prachtig gezamenlijk doel om die collega’s samen tot ambassadeur te maken. Daar kan niemand toch tegen zijn? Daardoor zet je de deur open voor goede gesprekken om tal van zaken op te pakken, te verbeteren. Je gaan merken dat het jullie als OR ook energie geeft. Want veel van de onderwerpen die je kan oppakken spreken aan en zijn ook een echte verbetering voor je collega. Voor zijn of haar werkbeleving en natuurlijk voor de resultaten van de organisatie.
 Maar ook in de zorg en welzijn werk je lekkerder als je het meer naar je zin hebt omdat je het gevoel hebt dat jij en je collega’s sterker gewaardeerd worden door de werkgever. 

Een belangrijke factor om medewerkers mee te nemen in een positieve vibe is het voorkomen van stress bij de collega’s.
 Stress klinkt heel zwaar maar het gaat al om kleine dingen, zoals, vuile kopjes laten staan, slordig werken, vies werk leveren, onaardig doen naar elkaar, elkaar negeren, te laat komen in vergaderingen of traag reageren, hard praten, etc. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is lastig voor mensen om prettig en ontspannen te werken als we niet stressvrij zijn. Daarom is het goed dat je als organisatieleiding aandacht hebt voor deze stress-bronnen die deels beïnvloedbaar zijn en deels niet. Soms is aandacht ervoor hebben voldoende om medewerkers het te kunnen laten accepteren of er neutraal of positief mee om te gaan. Tevens kan een aandacht voor verbinding of juist zelfstandigheid ook rust geven. Veel mensen zijn van mening dat nogal wat zaken, die hen stress geven niet in hun macht liggen om te beïnvloeden. Los van het feit dat de stresserende factor vaak ergens anders ligt dan gedacht is er vaak gemakkelijk een oplossing te vinden voor stress-oorzaken als het bespreekbaar is gemaakt. Als je van elkaar weet waaraan je je stoort of de ander mee verstoort kan dat sterk positief van invloed zijn op de samenwerking. Medewerkers de aandacht geven die ze verdienen.


 Als je medewerkers je grootste kapitaal vormen dan is investeren in dit soort zaken dus zeker niet overdreven. In mijn zoektocht naar nog andere zaken kwam ik onderstaande tegen, soms door mij wat aangevuld of specifieker gemaakt maar zeker wel de moeite waard om eens door te nemen. 

Neem het mee naar je overleg nadat je de afspraak gemaakt hebt dat je medewerkers ambassadeur wil maken van je organisatie. Dan heb je gelijk enkele concrete tips om aan te pakken. 

 

Om jullie te helpen hier dus een lijst met tips om medewerkers meer betrokken te maken.

 

25 tips tegen om medewerkers meer betrokken te maken. 

Betrokken werknemers zijn de beste ambassadeurs en het meest gewaardeerde bezit van elke organisatie. Werknemersbetrokkenheid is het natuurlijke resultaat van een cultuur waarbij mensen centraal staan. Maar… mensen engageren zich doorgaans niet uit zichzelf. Het vergroten van de betrokkenheid vergt actie op alle niveaus, van bestuur tot elke individuele bijdrager.

Een veelomvattende taak, en wat het nog wat lastiger maakt, is dat veel werknemers graag (deels) thuis willen blijven werken. In een recent onderzoek van TNO gaf maar liefst één op de drie medewerkers aan volledig thuis te willen werken. Hoe gaat dat bij jullie en hoe weet jij hoeveel mensen regelmatig en goed gefaciliteerd thuis willen werken, maar wie ook zeker niet. 

In dit stuk heb ik onze toptips verzameld voor de betrokkenheid van werknemers. Deze tips helpen je om iedereen aan boord te krijgen en te houden, de productiviteit te verhogen en, kortom, de betrokkenheid te vergroten. Kies er een paar om mee aan de slag te gaan en integreer langzaam meer en meer ideeën om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Investeren in werknemers betaalt zich terug in een meer toegewijd en productiever team.

1. Het begint met onboarding (hoe jullie nieuwe mensen ontvangt en inwerkt)

Een doordachte onboarding zorgt ervoor dat mensen vanaf de eerste dag, of zelfs eerder, betrokken raken. Een goede onboarding-ervaring is de eerste stap naar betrokkenheid tijdens hun carrière bij de organisatie. Gebruik hierbij elementen die helpen bij het opbouwen van relaties, het creëren van een welkomstgevoel, het duidelijk communiceren van verwachtingen en het snel aanbieden van belangrijke informatiebronnen.

2. Geef mensen invloed op hun eigen werk

Implementeer een “managing up-cultuur”, waarin mensen de touwtjes in eigen handen nemen wat betreft de werklast en de relatie met managers. Als je mensen de kans geeft om hun eigen loopbaan vorm te geven, moedig je ze aan om een actievere rol te spelen in hun carrièreontwikkeling en meer te geven om wat ze dagelijks doen. Een prestatiemanagementplan met frequente prestatiebeoordelingen helpt hierbij.

3. Creëer een gemeenschapsgevoel

Moedig mensen aan om met elkaar in contact te komen via affiniteitsgroepen. Help werknemers ontdekken wat hen als groep zo speciaal maakt en moedig hen aan om hun band met elkaar en de organisatie te verdiepen!

4. Bied voordelen die werknemers echt willen

En zorg ervoor dat ze hiervan op de hoogte zijn. Stem secundaire arbeidsvoorwaardenpakketten af op interesses (en op secundaire arbeidsvoorwaarden aangeboden door concurrenten), zodat werknemers nóg een reden hebben om te blijven.

5. Stimuleer transparantie van bovenaf

Regelmatige team-, afdelings- en bedrijfsbrede updates of vergaderingen met alle medewerkers houden werknemers op alle niveaus van de organisatie op de hoogte en betrokken. Ook één-op-één gesprekken tussen managers en teamleden dragen hieraan bij. Dit brengt werknemers nader tot besluitvormers, waardoor ze meer empathie voelen voor leiderschap, zelfs in moeilijke tijden.

6. Ontdek en laat de krachten van werknemers zien

Moedig mensen aan om hun unieke talenten te delen en deze op kantoor te gebruiken. Of dat nu het hosten van een concert of talentenjacht is of het vertalen van een e-mail naar het Japans.

7. Creëer tradities

Hoe gek het ook mag klinken, het creëren van team- en bedrijfsbrede tradities is een geweldige manier om het hele jaar door aan de loyaliteit en verbinding te werken. Of het nu een verjaardagstractatie is, een donderdagmiddagbiertje is of een jaarlijkse Halloween-kostuumwedstrijd met een thema, tradities geven mensen iets om naar uit te kijken.

8. Communiceer zoveel mogelijk

Volgens Trade Press Services motiveert effectieve interne communicatie 85% van de professionals om meer betrokken te raken op de werkvloer. Zie dit als een aanzet om openlijk te communiceren over dingen als doelen, nieuws, missie en visie.

9. Investeer in leren en ontwikkelen

Bied opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden. Per slot van rekening zou 70% van de moderne professionals hun huidige baan opzeggen om te gaan werken voor een organisatie die bekend staat om haar investeringen in de ontwikkeling en opleiding van werknemers.

10. Bied flexibele werkstructuren aan

Werken op afstand en urenflexibiliteit zijn topprioriteiten voor de moderne beroepsbevolking. Dat is de reden waarom mensen die 60 tot 80% van de tijd op afstand werken, het er hoogstwaarschijnlijk sterk mee eens zijn dat aan hun betrokkenheidsbehoeften wordt voldaan.

11. Bouw vertrouwen op

Relaties worden versterkt als je op je eigen fouten kunt reageren met authenticiteit, kwetsbaarheid en eerlijkheid in plaats van de schuld te verschuiven of – erger nog – te doen alsof de fout nooit is gemaakt. Creëer een cultuur waarin fouten maken mag. Hierdoor ben je instaat om als organisatie veel meer te leren.
 Vraag als leidinggevende daarnaast ook regelmatig advies aan werknemers. En doe er wat mee. Hiermee toon je vertrouwen, waardering en respect. Bovendien kan het helpen een oplossing te vinden waar je zelf niet aan had gedacht.

12. Zet gezondheid op één

Er is een reden waarom welzijnsprogramma’s op de werkplek de laatste tijd in populariteit zijn gegroeid. Mensen die een hoger gevoel van welzijn rapporteren, genieten meer van hun werk, zullen hun werkplek waarschijnlijk aanbevelen aan anderen, zullen minder snel vertrekken en zijn loyaler aan hun teams. Geef daarbij ook actief prioriteit aan de balans tussen werk en privéleven. Zorg dat medewerkers zo min mogelijk in privé tijd bezig hoeven zijn met hun werk en communiceer dat ook naar hen. Dan is je intentie en gedrag congruent en dat geeft vertrouwen.

13. Creëer een open omgeving voor iedereen

Een werkplek met echt vertrouwen en open communicatie zorgt ervoor dat zelfs de nieuwste junior zich op zijn gemak voelt om constructieve feedback te geven aan de CEO. Dat is echte openheid – als er geen angst is voor repercussies en werknemers eerlijk zijn over moeilijke dingen.

14. Zet je in voor een diverse en inclusieve werkplek

Een echt diverse en inclusieve organisatie kan een belangrijke rol spelen bij betrokkenheid, vooral bij de jongere generaties. Volgens Deloitte voelt 83% van de millennials zich actief betrokken als ze geloven dat hun organisatie een inclusieve cultuur stimuleert.

15. Automatiseren, automatiseren, automatiseren

Is er iets saaier dan repetitief werk? Gelukkig kan moderne software enorm veel werk automatiseren, zoals HR-administratie, papierwerk, rapportage en goedkeuringen. Op deze manier kunnen werknemers zich concentreren op het werk waar ze enthousiast van worden. En blijft er ruimte voor creativiteit.

16. Meet betrokkenheid effectief

Betrokkenheid mag dan kwalitatief zijn, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is om te meten. Als je echt een idee wilt krijgen van de betrokkenheid van medewerkers, moeten gegevens worden verzameld.
 Er zijn daar verschillende opties voor, waaronder enquêtes over medewerkersbetrokkenheid en de initiatieven hieromtrent, de Employee Net Promoter Score, de Glassdoor-beoordeling en vrijwillig personeelsverloop, om er maar een paar te noemen.

17. Wees transparant in besluitvorming

Volgens Glassdoor zegt 96% van de werkzoekenden dat het essentieel is om voor een bedrijf te werken dat transparant is. Maak besluitvormingsoverwegingen, strategisch denken, doelen en visie openbaar. En zorg ervoor dat iedereen gemakkelijk toegang heeft tot informatie over zaken als secundaire arbeidsvoorwaarden, ontwikkeling en prestaties.

18. Toon empathie

Wanneer bestuurders, managers en HR-professionals empathie tonen, kan dit een enorme impact hebben op de ervaringen van mensen op de werkvloer. Het is zelfs zo belangrijk dat 80% van de mensen zegt bereid te zijn hun baan op te zeggen als ze een werkgever kunnen vinden die meer empathie toont.

19. Bepaal de culturele toon van bovenaf: voorbeeldgedrag van topmanagement

Lesgeven door voor te doen is niet alleen een beginsel in het ouderschap. Het is ook relevant voor organisaties. Als de topmensen van jouw organisatie de bedrijfswaarden en cultuur niet actief uitdragen, zullen mensen verderop in de keten hen niet serieus kunnen nemen. Een positieve, boeiende bedrijfscultuur begint van bovenaf.

20. Beoordeel sterke punten

Werknemers gedijen als ze zich concentreren op hun sterke punten. Om hen te helpen is het belangrijk om die sterke punten vroegtijdig te herkennen, zodat ze hun volledige potentieel kunnen benutten tijdens hun carrière bij de organisatie.

21. Bied (personal) coaching aan: een goede investering

Om te floreren hebben mensen meer nodig dan alleen management: ze hebben ook coaching nodig. Het opzetten van een coaching- of mentorschapsprogramma kan mensen bij hun werk betrekken en hen helpen het beste uit zichzelf te halen. Voorkomt dat mensen uit balans raken, ze waarderen het als een ‘cadeau’ van de werkgever en worden vaak een waardevoller mens voor de organisatie en privé. Investeringen op dit niveau voorkomt vaak ook uitval door burn-out of stres gerelateerde uitval. 

22. Ga het kantoor uit

Op zoek naar een andere manier om te voorkomen dat de energie en cultuur in jouw bedrijf oud en saai wordt? Grijp elke gelegenheid aan om op te staan en weg te gaan van kantoor. ,Grijp elke gelegenheid aan: van externe bedrijfsevenementen tot conferenties en van thuiswerken tot teamlunches of happy hours. Dit houdt dingen spannend en helpt relaties groeien en versterkt de waardering van de medewerker voor de organisatie. 

23. Vier succes én mislukking

Mensen belonen voor hun harde werk en overwinningen is een beproefde manier om ervoor te zorgen dat ze zich erkend, gewaardeerd en betrokken voelen. Maak er daarnaast een prioriteit van om een bedrijfscultuur te creëren die mensen aanmoedigt om zelfs hun wildste ideeën uit te proberen, zolang ze maar snel leren van hun fouten en verder gaan.

24. Heb een doel, purpose als organisatie

Volgens onderzoek van McKinsey zegt 70% van de professionals dat hun werk grotendeels hun gevoel van doelgerichtheid bepaalt. Werknemers een zinvolle missie geven om naartoe te werken en het gevoel hebben positieve veranderingen teweeg te brengen voor de organisatie en de maatschappij, is de sleutel tot oprechte betrokkenheid.

25. Vergeet offboarding niet

Offboarding is een waardevolle kans om werknemers te betrekken, zelfs als ze gaan vertrekken. Het organiseren van een afscheidsfeestje helpt om sterke banden te behouden, dankbaarheid te tonen en aan te geven dat alle werknemers worden gewaardeerd, ongeacht waar hun pad hen naartoe leidt.

Hulp nodig om dit voorstel uit te werken naar je eigen OR of naar de bestuurder?

Hielke helpt je graag dit vorm te geven:

Bel of mail voor een gratis eerste advies.

hielke@hbuor.nl

06 151 89 257

Maatwerk opleidingen voor de OR

Wil je persoonlijk advies om te ont-stressen als voorzitter of secretaris? Dan verneem ik ook graag van je per mail of telefoon. 

Deze tips zijn overgenomen van Frankwatching

De oorspronkelijke titel: “25 ideeën voor meer betrokkenheid van je medewerkers”De auteur is Yoss Perl en hij werkt bij Hibob

 

 

Reacties worden op prijs gesteld!

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x