04 juli 2022 
7 min. leestijd

OR-verkiezingen: Wat is de beste manier om campagne te voeren en hoe maak je collega’s enthousiast?


De OR-verkiezingen, als je dit leest komen ze er vast weer aan! Wil je goede medezeggenschap binnen de organisatie handhaven? Dan is het organiseren en promoten van de ondernemingsraadverkiezingen een belangrijke pijler.

Maar wat is de beste manier om campagne te voeren en hoe maak je collega’s enthousiast? Dat lees je hier.

Wil je goede medezeggenschap binnen de organisatie handhaven? Dan is het organiseren en promoten van de ondernemingsraadverkiezingen een belangrijke pijler. Bij de OR-verkiezing kunnen werknemers zich opgeven als kandidaat, ook zijn de verkiezingen een uitgelezen kans om de functie en rol van de OR onder de aandacht te brengen. Maar wat is de beste manier om campagne te voeren en hoe maak je collega’s enthousiast? In dit artikel delen we vier handige tips voor een ijzersterke campagnestrategie én laten we aan de hand van een paar voorbeelden zien hoe je het beste de verkiezingen kunt promoten, inclusief voorbeelden.

Vier tips voor een ijzersterke lobby om de OR-verkiezingen te promoten

De zittingsduur van de OR is drie of vier jaar. Tijdens deze periode houdt de OR zich bezig met breed uiteenlopende taken en ontwikkelen de leden zich op zowel persoonlijk als op professioneel gebied. Als OR-lid werk je mee aan personele regelingen, geef je advies en ontferm je je onder andere over organisatorische vraagstukken. In een vorig artikel (hyperlink) schreven we over hoe een coaching of trainingstraject sturing biedt en helpt de OR zich op professionele wijze te ontwikkelen. Vooral wanneer je als OR-lid opnieuw verkozen wilt worden kan dit in je voordeel werken. Maar hoe breng je de OR en het belang van een OR onder de aandacht? In veel gevallen begint de verkiezingsperiode minimaal 13 weken voordat de zittingsperiode van de huidige OR eindigt, deze valt vaak in het voorjaar. Een goed begin is het halve werk, start daarom eerder 6 maanden in plaats van 4 maanden van tevoren. Hanteer daarbij deze vier handige tips gebaseerd op kennis die gebruikt wordt in het professionele lobbywerk:

1. Communiceer welke organisatorische uitdagingen je wilt aanpakken

(Lobbyregel 1: laat weten aan alle betrokkenen waar je voor staat)

Iedere OR werkt met een aantal kernpunten, of eigenlijk zijn dat organisatie-uitdagingen, die zij tijdens hun periode willen aanpakken. Wil je actief de achterban betrekken bij de Or-verkiezingen? Begin dan met een inventarisatieronde om te kijken waar de nieuwe kernpunten voor de komend periode moeten komen te liggen. Maak een lijst met van vier nieuwe kernpunten en presenteer deze ruim van tevoren aan de achterban. Zo wordt er een draagvlak gecreëerd voor de verkiezingen én laat je zien dat je als OR weet wat er speelt en dat je geïnteresseerd bent in wat anderen belangrijk vinden. Want door anderen te helpen hun doelen te bereiken kan je ook je eigen doelen bereiken, namelijk het oplossen van de organisatie-uitdagingen.

2. Stel een commissie of werkgroep samen

(Lobbyregel 2: bepaal een speerpunt met draagvlak en stel voor daar een taskforce/werkgroep/commissie voor op te richten. Zorg dat je zelf in deze groep komt om zodoende direct invloed uit te oefenen)

De OR heeft verschillende verantwoordelijkheden en werkzaamheden die zij naast hun normale werk moeten uitvoeren. Toch is het voor veel werknemers nog onduidelijk wat deze taken en verantwoordlijkheden nou precies inhouden. De verkiezingsperiode is om die reden de uitgelezen kans om meer mensen te betrekken bij het belang en de doelen van de OR. Is er een groot of voldoende draagvlak voor een plan of idee dat je als OR wil oppakken? Betrek dan geïnteresseerden en stel een commissie of werkgroep samen. Als OR kun je in overleg met de directie over budget en tijd, als werknemers actief worden betrokken bij onderwerpen die hen nauw aan het hart liggen. Niet alleen creëer je op deze manier een breder begrip over de inhoudelijke taken van de OR, dit is ook een mooie kans om nieuwe OR-kandidaten te werven.

3. Plan een werkbezoek in en laat je gezicht zien op de werkvloer.

(Lobbyregel 3: zorg dat je persoonlijk contact en indruk maakt)

Wil jij je collega’s interesseren voor de OR? Zet dan je ‘OR-pet’ op en ga op bezoek bij collega’s, gewoon op de werkvloer. Dit is een uitgelezen kans om te vertellen en te laten zien wat je hebt bereikt in het afgelopen jaar als OR-lid. Daarbij biedt een werkbezoek de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan met (geïnteresseerde) werknemers. Vraag bijvoorbeeld eens naar individuele drijfveren van collega’s om te werken voor de organisatie of waarin zij zich nog verder willen ontwikkelen. Vaak zijn deze te koppelen aan de persoonlijke en professionele competenties die je als OR-lid kan ontwikkelen dus wellicht kan je hen op die manier interesseren voor de komende  zittingsperiode. Bovendien promoot je tijdens een werkbezoek direct ook het gevoel van betrokkenheid dat je als OR wil uitstralen.


4. Voer samen met het MT/bestuurder campagne

(lobbystrategie 4:Voer geen strijd, maar werk samen aan gezamenlijk bepaalde doelen. Er zijn altijd doelen waarover je het eens kan worden en die je samen kan oppakken/verbeteren)

Samen sta je sterk. Dat is precies de reden waarom het een goed idee is om samen met directie of het MT een campagne te voeren voor de OR-verkiezingen. Door directie en MT medeverantwoordelijk te maken voor een goede OR en echte verkiezingen vergroot je het draagvlak en impact voor de verkiezingen. Tip: interview een directielid over het belang van een OR en wat hij of zij hiermee zou willen bereiken. Dit interview (papier of podcast) kun je terug laten komen in de promotie voor de verkiezingen. En tegelijkertijd kun je ook de nieuwe organisatorische uitdagingen voor komend jaar onder de aandacht brengen en bespreken met de bestuurder. Daardoor kun je al een voorschot nemen om een gezamenlijk doel vast te stellen.

Een succesvolle promotie voor de OR verkiezingen

Met bovenstaande punten zorg je voor een ijzersterke strategie. Maar hoe breng je het belang van een goede OR en de verkiezingen nu onder de aandacht, terwijl je tegelijkertijd nieuwe kandidaten voor de OR werft? Dat doe je door verschillende communicatiemiddelen binnen de organisatie in te zetten, en deze samen te voegen in een promotiestrategie. Lees hieronder hoe je dat precies doet.

Breng de juiste boodschap naar de juiste doelgroep op de juiste manier

Binnen iedere organisatie werken verschillende groepen en soorten medewerkers. Zo is er een verschil in niveau, in taken, in afdeling en zelfs een verschil in manier van communiceren. Van baliemedewerkers tot aan de medewerkers die zich bezighouden met de productielijn. Hoe spreek je al deze verschillende medewerkers nou aan? Met zo’n aanzienlijk verschil is het goed om hier even bij stil te staan. Welke communicatiemiddelen zet je in? Let je op het niveau in taalgebruik? Heeft iedereen dezelfde (persoonlijke) drijfveren om zich kandidaat te stellen of zit hier onderling ook verschil in? Allemaal punten waar je op moet letten, en die je mee moet nemen in je promotiestrategie. Zoals we in punt drie al aanhaalden, kan een werkbezoek hierbij helpen: ga de werkvloer op! Door in gesprek te gaan met al deze verschillende medewerkers kom je er vanzelf en snel genoeg achter wat hen persoonlijk drijft, of wat zij een prettige vorm van communicatie vinden. Tegelijkertijd kun je het belang van de OR en de verkiezingen aanhalen of de nadruk leggen op de organisatorische uitdagingen zoals besproken in punt een.

Gebruik van verschillende communicatiemiddelen

Een goed begin is het halve werk. Nadat er in kaart is gebracht hoe je de verschillende groepen binnen de organisatie het beste kunt bereiken, is het tijd om te kijken welke middelen hier het beste voor worden kunnen ingezet.

Inzet van e-mail voor OR-verkiezingen

Allereerst is het belangrijk dat de achterban vroegtijdig op de hoogte wordt gesteld van de komende OR-verkiezingen. Zo ben je ervan verzekerd dat alle medewerkers vanaf het begin af aan betrokken zijn bij de verkiezingen, of indien nodig, naar de OR toe stappen met vragen. Door op tijd een mailcampagne op te zetten komt niet alleen de werving van nieuwe kandidaten voor de OR ten goede, ook de opkomst en interesse rondom de OR-verkiezingen zelf zal toenemen. Tip: deze e-mail kan meerdere keren verstuurd worden. Door hetzelfde bericht te herhalen zullen collega’s deze beter onthouden. Neem dit mee in je communicatieplan.

Deze informatie hoort in een campagnemail:

-    Aankondiging verkiezingsperiode;

-    Uitleg over de rol en taken van de OR;

-    Toelichting over de nieuwe kernpunten of uitdagingen voor komend jaar;

-    Een FAQ waarin vragen over de verkiezingen zelf (hoe stem je, kandidaatstelling en bekendmaking) worden beantwoord.


Inzet van intranet voor OR-verkiezingen

Een andere manier om aandacht te vragen voor de OR-verkiezingen is via het intranet.

Ook hier kan er in verschillende blokken, berichten of korte blogs toelichting worden gegeven over de komende periode. Denk bijvoorbeeld aan het voorstellen van nieuwe kandidaten, informatie over de kernpunten voor komend jaar of een paar mooie visuals met daarin een korte tekst of slogan. Op deze manier raken medewerkers betrokken bij de verkiezingen en kunnen zij op hun eigen tempo zich verdiepen in de kernpunten en kandidaten waarop zij willen stemmen.

Andere materialen voor de OR-verkiezingen

Naast het gebruik van email en intranet zijn er nog talloze andere middelen en materialen die kunnen worden ingezet tijdens de verkiezingen. Denk aan een eigen logo, posters, flyers, infographics of een visual voor op social media. Wil je het goed doen, zet dan deze middelen op verschillende manieren in. Uiteindelijk zul je zien dat er meer aandacht gaat naar de OR-verkiezingen en dat de originele manier van communiceren een hoop bekijks trekt. Hier je een een link vinden naar meerdere voorbeelden vinden van posters, flyers en infographics.

Begeleiding of advies?

Bij de organisatie van de OR-verkiezingen zijn er veel dingen waar rekening mee moet worden gehouden. Van lobbystrategie tot mailcampagne. Met de bovenstaande tips en voorbeelden ben je verzekerd van een goede start. Toch liever iemand die je adviseert? Dan kijken we graag met je mee. Na begeleiding voor de OR-verkiezingen zijn onder andere medewerkers en externe partijen geïnformeerd en ben je gegarandeerd van een succesvolle verkiezing met nieuwe en geïnteresseerde kandidaten. Neem hier contact op:


#promotiestrategie #begeleiding #ORverkiezingen

Over de schrijver
Hielke Boersma is oprichter, trainer en adviseur voor ondernemingsraden bij HBU Training en advies. Hij is de OR-Expert en gespecialiseerd in medezeggenschapsvraagstukken voor OR, COR en PVT
Reactie plaatsen